Rebríčky komplexne nehodnotia kvalitu školy, ale informujú o výsledkoch žiakov. Tieto výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi, než je vzdelávací proces (napríklad rozdiely v sociálnom zázemí), nepokrývajú celý obsah vzdelávania a nemerajú ani pridanú hodnotu školy. Rebríčky tak môžu byť užitočným pomocným ukazovateľom pri výbere školy, najmä by však mali pritiahnuť záujem verejnosti k diskusiám o kvalite škôl.
Edukácia viacnásobne postihnutých žiakov si vyžaduje individuálny prístup, špecifické metódy, modifikovaný obsah edukácie v dôsledku aktuálnej prítomnosti viacerých postihnutí ( telesný a mentálny postih ).
Podstatou edukácie je vytváranie relevantného prostredia, ktoré provokuje jednotlivca k prejavom a výkonom na základe podmieneno-reflexnej činnosti a tým k aktívnemu učeniu. Vychádzame z predpokladu, že aj viacnásobne postihnutý jedinec má mať možnosť samostatne a aktívne preskúmať prostredie a tak získavať isté skúsenosti. Vzdelávanie prebieha podľa individuálneho vzdelávacieho programu, ktorý je presne vytvorený podľa schopností a daností dieťaťa.