Prinášame historicky prvé rebríčky krajov a okresov podľa výsledkov základných a stredných škôl.
Upozornenie (pridané 39.9.2014): Hodnotenia škôl uvedené v tomto newslettri nemusia odrážať ich kvalitu, pretože v plnej miere nezohľadňujú vplyv mimoškolských faktorov na výsledky, ktoré vstupujú do hodnotenia.
Bratislavský kraj má nadpriemerné gymnáziá a podpriemerné stredné odborné školy. Základné školy v južných okresoch stredného a tiež časti východného Slovenska majú podpriemerné výsledky. Naopak, najlepšie hodnotenie majú základné školy prešovského kraja. To sú niektoré zo zistení, ktoré prinášame v septembrovom čísle newslettra v rámci analýzy regionálnych rozdielov podľa výsledkov základných a stredných škôl v metodike INEKO. Z výsledkov nie je zrejmý jednoznačný súvis medzi ekonomickou vyspelosťou regiónov a výsledkami škôl. Z toho vyplýva, že slovenské školstvo dáva šance na základné aj stredné vzdelanie v porovnateľnej kvalite bez ohľadu na vyspelosť alebo zaostalosť regiónu. Za pozornosť však stojí výrazné zaostávanie niektorých okresov, v prípade základných škôl ide najmä o okresy banskobystrického kraja.
Počet odberateľov nášho newslettra stúpol na 3047, čo nás veľmi teší aj zaväzuje.
Uvítame vaše pripomienky, otázky a komentáre na adrese skolsky.newsletter@ineko.sk. Pokiaľ máte záujem prispieť do tohto mesačníka, pošlite na uvedenú adresu váš text, najviac však dve strany formátu A4.
Rozdiel priemerného skóre za všetky hodnotené školy v okrese a priemerného skóre za všetky hodnotené školy v SR
Zobraziť celý rebríček okresov
Rozdiel priemerného skóre za všetky hodnotené školy v kraji a priemerného skóre za všetky hodnotené školy v SR
Zobraziť plné znenie analýzy (PDF)
Analýza porovnáva výsledky základných a stredných škôl podľa metodiky INEKO na úrovni okresov a krajov. Ako vyplýva z výsledkov, na úrovni okresov existujú pomerne výrazné rozdiely medzi základnými aj strednými školami, čo môže byť v niektorých prípadoch spôsobené malou vzorkou škôl v menších okresoch. Na úrovni krajov tieto rozdiely vo významnej miere zanikajú.
Z výsledkov nie je zrejmý jednoznačný súvis medzi ekonomickou vyspelosťou regiónov a výsledkami škôl. Z toho vyplýva, že slovenské školstvo dáva šance na základné aj stredné vzdelanie v porovnateľnej kvalite bez ohľadu na vyspelosť alebo zaostalosť regiónu. Za pozornosť stojí zaostávanie niektorých okresov, v prípade základných škôl ide najmä o okresy banskobystrického kraja, čoho príčiny však nepoznáme a ich zistenie by si vyžadovalo hlbšiu analýzu.
Pozoruhodné je aj zaostávanie bratislavského kraja vo výsledkoch stredných odborných škôl a naopak prvenstvo bratislavského kraja vo výsledkoch gymnázií. Jednou z príčin môže byť, že požiadavky trhu práce v bratislavskom kraji lepšie korešpondujú s učebnými osnovami gymnázií. Preto môžu mať rodičia silnú motiváciu viesť svoje deti k štúdiu práve na gymnáziách, kam sa dostávajú najmä deti s lepšími predpokladmi pokračovať v štúdiu na vysokej škole, a následne získať lepšie uplatnenie na pracovnom trhu.
Priemerné výsledky základných škôl a stredných podľa metodiky INEKO (t.j. okrem iného po vylúčení škôl s malým počtom absolventov, po vylúčení škôl s podielom žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia vyšším ako 10 % a po vylúčení okresov, kde do hodnotenia vstupujú menej ako 3 školy):
Základné školy
Stredné odborné školy školy
Gymnáziá
Na Slovensku sa za roky 2003 - 2011 pri matematike, resp. 2007 - 2011 pri ostatných prírodných vedách nezmenilo prepojenie vzdelávania s denným životom. Vo väčšine ostatných krajín OECD je však u štvrtákov ZŠ prepojenie lepšie než pred pár rokmi.
Slovenskí učitelia na druhom stupni ZŠ sú najslabšie finančne odmeňovaní spomedzi krajín OECD
1Absolventi vysokých škôl s dlhšou tradíciou si hľadajú prácu ľahšie
http://ineko.blog.sme.sk/c/362875/absolventi-vysokych-skol-s-dlhsou-tradiciou-si-hladaju-pracu-lahsie.html
2Kde vziať peniaze pre učiteľov a ešte aj konsolidovať?
http://ineko.blog.sme.sk/c/365486/kde-vziat-peniaze-pre-ucitelov-a-este-aj-konsolidovat.html
3Začiatkom septembra vyšla nová publikácia OECD Education at a Glance 2014, čo je najkomplexnejší súhrn dôležitých údajov o vzdelávacích systémoch v členských štátoch OECD.
http://www.oecd.org/edu/eag.htm
anglický text
4Začiatkom septembra vyšla nová štúdia, ktorá ponúka pohľad na efektívnosť vzdelávacích systémov meranú podľa výsledkov v testoch PISA, veľkosti tried a výšky učiteľského platu. Štúdia porovnáva 30 krajín, medzi ktorými bohužiaľ nie je Slovensko. Napriek tomu má aj pre nás veľký význam, keďže podľa výsledkov patria vzdelávacie systémy v krajinách bývalého Sovietskeho blogu medzi najefektívnejšie na svete (t.j. dosahujú relatívne najlepšie výsledky vzhľadom na vstupy) - príkladom je umiestnenie ČR na treťom a Maďarska na štvrtom mieste v rebríčku hodnotených krajín.
http://www.economist.com/news/international/21616978-higher-teacher-pay-and-smaller-classes-are-not-best-education-policies-new-school
anglický text
http://www.edefficiencyindex.com/book/files/assets/basic-html/index.html#page1
pôvodná štúdia; anglický text
Vžite sa do úlohy ministra financií. Vaším cieľom je pomocou realizácie opatrení dosiahnuť čo najnižší verejný dlh v roku 2062. Hra prebieha vo virtuálnom čase, pričom opatrenia pribúdajú na začiatku každého volebného obdobia. Pozor, občas sa dejú náhodné udalosti. Akonáhle dlh dosiahne 120 % HDP, zbankrotovali ste.
Každé opatrenie má priradený svoj dopad na verejné financie, potrebnú politickú podporu na jeho realizáciu, dopad opatrenia na politickú podporu a čas (počet volebných období), dokedy ho možno realizovať. Počas hry sa vás novinári pýtajú na priebeh realizácie opatrení, pričom nesprávna odpoveď môže mať veľmi negatívny vplyv na ďalší priebeh hry.
Najlepší hráči budú navždy uverejnení v sieni slávy, pričom každá stredná škola a gymnázium má navyše vlastnú sieň slávy pridelenú pomocou unikátneho linku, ktorý sme poslali všetkým školám, čiže ich žiaci môžu súťažiť aj medzi sebou.
Pozitívne sa k hre vyjadrili napríklad minister financií Peter Kažimír, viceguvernér NBS Ján Tóth, či člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovít Ódor.
1Porovnanie nezamestnanosti absolventov stredných škôl oproti nezamestnanosti v okrese a kraji sídla školy a vysokých škôl oproti nezamestnanosti v kraji sídla školy
2Prehľad odporúčaní na zlepšenie merania kvality škôl
3Hľadáme finančné zdroje na spracovanie a vizualizáciu dát o pridanej hodnote škôl, na základe prepojenia výsledkov jednotlivých žiakov na konci základnej školy a na konci strednej školy alebo gymnázia. Pokiaľ nám viete finančne pomôcť, kontaktujte nás, prosím.
Ponúkame informácie o základných a stredných školách, ktoré existujú na národnej úrovni a hovoria o dosiahnutých výsledkoch žiakov alebo o podmienkach pre vyučovanie.
Pokiaľ majú ľudia viac kvalitných informácií, dokážu sa na ich základe lepšie rozhodnúť. Myslíme si preto, že projektom pomôžeme jednak rodičom a budúcim žiakom, ale aj samotným školám, pretože sa budú môcť porovnávať a motivovať k lepším výsledkom.
INEKO (Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy) je mimovládna nezisková organizácia, ktorá podporuje ekonomické a sociálne reformy s cieľom odstraňovať prekážky dlhodobého pozitívneho vývoja slovenskej ekonomiky a spoločnosti.